گزارشی دربارهی چرایی و چگونگی مرمت پل خواجو
نباید سنگهای قدیمی را از پلکان جدا
کرد
هرچند هنوز هم برخی سنگهای قدیمی برای جایگزینی دوباره در کنار
پلهها قرار دارند و حتا کدبندی شدهاند، اما یکی از مدرسان رشتهی باستانشناسی در
اصفهان، در اینباره گفت: معمولا سنگی را که علامت و قدمت داشته باشد، نباید برای
چیدمان دوباره از روی پلکان جدا کرد، مگر اینکه واقعا فرسوده و غیرقابل کاربرد
باشد.
علیرضا جعفریزند در گفتوگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: در زمان
پهلوی نیز پل خواجو مرمت شد و بسیاری از سنگ قبرها از تخت فولاد به این مکان منتقل
شدند و هنوز این سنگها نوشته دارند. همچنین بخشی از سنگهای پلکان و کففرشها به
دورهی پهلوی متعلقاند.
این مدرس رشتهی باستانشناسی افزود: پلکانها بهدلیل سیلابهای
دهههای گذشته فرسوده شدهاند و به مرمت نیاز دارند؛ اما باید با روشهای صحیح
مرمتی پیش رفت، نه اینکه آنها را نو کرد.
مجری مرمت پل خواجو سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری
است
خبرنگار ایسنا برای اطلاع از طرح مرمتی که در پل خواجو اجرا میشود،
با رییس سازمان میراث فرهنگی و گرشگری اصفهان تماس گرفت؛ اما احمد امینپور فقط به
بیان اینکه میراث فرهنگی اصفهان در حال مرمت آب شکستگیهای پل است، بسنده کرد.
مجری این امر خطیر، یعنی مرمت پل خواجو، سازمان نوسازی و بهسازی
شهرداری است و همانطور که از عنوان این سازمان پیداست، دیر یا زود باید منتظر نو
شدن پل خواجو بود، نه مرمت آن.
در مرمت 10 سال پیش حق جابهجایی
هیچ سنگی را نداشتیم
این گفتهها در حالی است که یک استاد مرمتکار که خود 10 سال پیش
بخشهایی از پل خواجو را مرمت کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: 10 سال پیش، در
بخشهایی از پل خواجو مرمتهایی را انجام دادیم؛ اما با این روش که حق جابهجایی
هیچ سنگی را نداشتیم.
سیدرضا طباطبایی افزود: ما فقط اقدامات حفاظتی برای سنگهای
آسیبدیده انجام دادیم و هیچ سنگی را بهشکلی که امروز پل خواجو را مرمت میکنند،
پیاده نکردیم.
نباید با اقدامات غیراصولی پل
خواجو را به خطر انداخت
همچنین یک کارشناس مرمت آثار تاریخی تأکید کرد: پل خواجو بسیار پیر
شده است و نباید با اقدامات غیراصولی آن را به خطر انداخت.
وی اضافه کرد: متأسفانه نظر افرادی که کار میکنند، این است که تمام
آجرها و سنگها باید بهصورت شاقولی سر جای خود، مانند روز اول قرار گیرند، غافل از
اینکه اثر تاریخی نیازی به طرازبندی ندارد و بیشترین هدف ما از مرمت، حفظ اثر است
و باید آن را مرمت کنیم، نه اینکه نو کنیم.